Een human-centered AI-opleiding door middel van serious game-ervaringen

Dankzij de steun van het Europees sociaal fonds (ESF) van de EU en Vlaanderen, brengen we een innovatieve opleiding die tot doel heeft de aanvaarding van AI in bedrijven door middel van een game-aanpak te bewerkstelligen.

De opleidingsmaterialen in het Nederlands zijn gratis te verkrijgen op aanvraag (zie contact onderaan), 

Het is een inclusief AI-opleidingsprogramma dat de mogelijkse kloof tussen technische en niet-technische profielen te dichten. Speciale aandacht gaat naar ondervertegenwoordigde groepen in AI, zoals vrouwen – die vaak niet meer dan 10% tot 15% vertegenwoordigen in AI en/of machine learning – en niet-technische profielen. Dit willen we doen door naast cognitieve kennisoverdracht serious gaming te hanteren en aldus bij bedrijven een groepsdynamiek rond AI aan te wakkeren.

Start: 1 december 2019

Einde: 31 mei 2021

Fonds: Europees sociaal fonds (ESF) 

 

DEVELOPERS

The Liquid House

The Liquid House is een nieuwe serious game-studio en educatiecentrum. Hun missie is om van ideevorming naar oplossingen te gaan en spellen en opleidingen te ontwikkelen met als doel het vertrouwen tussen teams en AI te vestigen. 

Gaming en training vormen een ijkpunt in de complementaire expertise van het vijfkoppige team. Deze tools laten toe om de gestelde ambitie concreet vorm te geven. Het nieuwe gebied rond Human & AI-interactie kan immers actief ervaren worden in een gecontroleerde, maar dynamische setting door het in een spelomgeving in te brengen. Het toevoegen van algoritmeaangedreven extra spelers in digitale games laat deelnemers toe de positieve en negatieve aspecten van digitale agenten actief te ervaren. Dit vormt een uitstekende voorbereiding om op de werkvloer om te leren gaan met nieuwe digitale agenten.  

Vrije Universiteit Brussel

Het Artificial Intelligence Lab, geleid door Prof. Ann Nowé, is een consortium van 3 VUB-onderzoeksgroepen die samenwerken rond human-centered AI, met een focus op dynamische leeralgoritmen die de gebruiker centraal stellen en die niet alleen leren uit gegevens, maar ook intelligente beslissingen nemen. 

Het AI Lab werd opgericht in 1983 door Prof. Luc Steels en is het eerste AI Lab op het Europese vasteland.

Gedurende de laatste 5 jaar was het multi-disciplinair team van meer dan 60 onderzoekers actief in 12 EU-projecten en voerde het meer dan 20 toegepaste onderzoeksprojecten, trainingen en consultancy-opdrachten uit met industriepartners uit de maakindustrie en de energie-, telecommunicatie-, fintech- en health-sectoren.

Schedule

We hebben een 5-daags trainingsprogramma ontworpen waarin gamified ervaringen centraal staan. Afhankelijk van uw wensen kan het flexibel in dagdelen worden opgesplitst. Het is georganiseerd in 3 “trajecten”, om tegemoet te komen aan de verschillende interesses van de deelnemers.

  • PLAY - serious games to experience what AI is.
  • LEARN - workshops for a non-technical audience.
  • DEVELOP - hands-on exercises.

DAY 1 - Welcome & introduction to AI

AMsharedWelcome
 playMingle game
 sharedInteractive introduction to AI
  
PMlearnIntroduction to Machine learning & data science
 devMachine learning hands-on

DAY 2 - How does it work? (1/2)

AMplayAI gamified: Savannah (levels 1-3)
 sharedAI: how does it work
  
PMsharedApplications of AI
 sharedImpact on society

DAY 3 - How does it work? (2/2)

AMplayAI gamified: Savannah (part 2, levels 4-6)
 sharedIntroduction to Search algorithms
  
PMdemoVisual question answering
 learnMaturity assessment: explanation + filling in + discussion
 devDecision trees by hand

DAY 4 - History & opportunities

AMplayAI gamified: Savannah (part 3, levels 7-10)
 demoZebratutor
 learnAI from a historical/philosophical perspective
 developIntroduction to logic programming
  
PMdevelopLogic programming hands-on
 learnOpportunity workshop

DAY 5 - Use case, limits & wrap-up

AMdemoVirtual Reality RL
 sharedImpact on businesses
 learnElaboration of an AI use case
 developReinforcement learning hands-on (part 1)
  
PMdevelopReinforcement learning hands-on (part 2)
 learnLimits of AI
 sharedwrap-up & discussion

LEERMATERIALEN

Spellen

Download the games hier voor Mac, Linux of Windows.

Slides

Contacteer onze training coordinator Marjon Blondeel  voor toegang tot de slides!

Contact

Indien u geïnteresseerd bent in de lesmaterialen of meer informatie wenst, contacteer 

Marjon Blondeel

marjon.blondeel@vub.be